Самоосвіта

Науково-методична тема

Особистісно-зорієнтоване навчання як метод сучасного викладання української мови та літератури у школі


 

 

Мета:

 підвищення  науково-теоретичної підготовки та вдосконалення педагогічної майстерності шляхом самоосвітньої роботи.

Завдання:

           1.    Підвищувати роль української мови і літератури.

 

           2.    На уроках  та позакласних заходах посилити роботу по вихованню загальнолюдських цінностей: милосердя, любові до людини, працелюбності, бережливого ставлення.

 

          3.    Формувати в учнів уміння самостійно поповнювати знання, застосовуючи їх у своїй практиці.

 

         4.    Удосконалювати структуру та методи посилення уроків різного типу, активно зміцнювати між предметні взаємозв’язки, активізувати позакласну роботу.

 

    5.    Звертати більше уваги на диференційований підхід до слабо встигаючих учнів.

 

         6.    Поновлювати кабінет ТЗН.

 

    7.    Вивчати та впроваджувати в практику передовий педагогічний досвід школи,району,області.

 

         8.    Постійно дбати про підвищення фахового рівня.

  

Індивідуальний творчий план

 

Розділи

 

Зміст роботи

І. Підвищення фахового рівня

 1.    Опрацьовувати нормативно-правове забезпечення навчально-виховного процесу.

2.    Опрацьовувати методичні рекомендації.

3.    Відвідувати семінари, засідання методичного об"єднання.

4.    Відвідувати уроки колег, брати участь в обміні досвідом.

5.    Проводити самоаналіз своєї роботи.

6.    Систематично цікавитися подіями сучасного економічного, політичного й культурного життя.

7.    Систематично переглядати тематичні телепередачі.

8.    Читати педагогічні періодичні видання.

9.    Переглядати в Інтернеті інформації з проблеми.

ІІ. Науково-методична робота з предмета

 1.    Підготувати персональну папку з атестації               ( відкриті уроки, виховні заходи, статті).

2.     Розробити збірку поезій на патріотичну тематику та прийняти участь у конкурсі "Об"єднаймося ж, брати мої."

 

3. Розробити дидактичні матеріали.

4. Розробити та провести відкриті уроки. 

 5.Розробити комплект дидактичних матеріалів з предмета ( самостійні, контрольні роботи).

6. Узагальнити та систематизувати матеріал у методичний посібник на тему "Тиждень української мови та писемності в школі" (виховні заходи) та прийняти участь у віртуальній виставці педагогічних ідей "Освіта на шляхах реформування".

     

 

ІІІ. Позакласна робота з предмета

 

1.    Розробити комплект тематичних класних годин, позакласних предметних заходів

 ( пізнавальних ігор, конкурсів, вистав)

 

   


 Пояснювальна записка

       Програма самоосвіти укладена на базі освітньо-професійних програм для різних категорій педагогічних працівників.

      Програма розрахована на вчителів різного профілю й категорій та може використана для самоосвітньої діяльності в міжкурсовий період і створення  на її основі планів самоосвітньої діяльності.

      У програмі систематизовані й представлені методологічні підходи, практичні рекомендації та основні напрямки самоосвітньої діяльності вчителя на сучасному етапі самоосвіти

  

Самоосвіта як умова професійного росту педагога

    Самоосвіта вчителя є необхідною умовою його професійного росту. Спонукають учителя до самоосвіти такі потреби й мотиви:

-        Щоденна робота з інформацією. Готуючись до уроку, виступу,батьківських зборів, виховної години, олімпіади, учитель має потребу в пошуку та аналізі нової інформації.

-        Бажання творити. Учитель - професія творча. Творча людина не може з року в рік працювати за одним і тим самим поурочним планом чи сценарієм, читати одні і ті самі доповіді чи навіть користуватися новими планами. Мусить з*явитися бажання мати власні, якісні напрацювання. Робота повинна бути цікавою та приносити задоволення.

-        Стрімкий розвиток сучасної науки, особливо педагогіки та психології. В епоху автомобілів не варто користуватися візком.

-        Зміни, що відбуваються в суспільстві. Вони насамперед позначаються а учнях, формують їх світогляд та, відповідно, як правило, створюють імідж учителя як «несучасної людини».

-        Конкуренція. Не секрет, що більшість батьків, приводячи дітей до школи, просяться до класу конкретного класовода , учителя- предметника, класного керівника. Якщо вчитель на гарному рахунку в адміністрації, методичної ради, управління освіти , він має більше прав у виборі класів та навантаження.

-        Громадська думка. Учителю не байдуже, вважають його «хорошим» чи «поганим». Поганим учителем бути образливо.

-        Матеріальний стимул. Категорія вчителя,думка атестаційної комісії, премії, надбавки, а можливо, навіть звання та державні нагороди – усе це залежить від кваліфікації та майстерності вчителя. Без постійного засвоєння знань цього не досягти.

-        Цікавість. Учитися просто цікаво. Чи має право людина,яка щодня навчає, постійно не навчатися нового? Інакше чи може вона навчати?

 

 Напрямки самоосвіти вчителя

-        Професійний ( предмет викладання)

-        Психолого-педагогічний ( орієнтований на учнів та батьків)

-        Психологічний ( імідж, спілкування, мистецтво впливу, лідерські якості тощо)

-        Методичний ( педагогічні технології, форми, методи та прийоми навчання)

-        Правовий

-        Естетичний

-        Історичний

-        Іноземні мови

-        Політичний

-        Інформаційно-комп*ютерні технології

-        Охорона здоров*я

-        Інтереси та  хобі

Креативний учитель доповнить цей список власними напрямками.

Джерела самоосвіти

-        Телебачення

-        Газети, журнали

-        Література ( методична,науково-популярна, публіцистична, художня тощо)

-        Інтернет

-        Відео-,аудіо інформація на різноманітних носіях

-        Платні курси

-        Семінари та конференції

-        Майстер-класи

-        Методичні заходи з обміну досвідом

-        Екскурсії, театри, виставки, музеї, концерти

-        Курси підвищення кваліфікації

Складники процесу самоосвіти вчителя

Вивчати та упроваджувати нові педагогічні технології, форми, методи та прийоми навчання:

-        Відвідувати уроки колег і брати участь в обміні досвідом

-        Періодично проводити самоаналіз своєї професійної діяльності

-        Удосконалювати знання в галузі класичної та сучасної психології та педагогіки

-        Систематично цікавитися подіями сучасного економічного, політичного, культурного життя

-        Підвищувати рівень своєї ерудиції, правової, загальної культури

 

Види діяльності, які складають процес самоосвіти чи безпосередньо сприяють професійному зростанню вчителя:

-        Систематичний перегляд певних телепрограм

-        Читання конкретних педагогічних періодичних видань

-        Читання методичної, педагогічної і предметної літератури

-        Огляд в Інтернеті інформації з предмета, що викладається, педагогіки,психології, педагогічних технологій

-        Розв*язання задач, розгадування кросвордів, виконання вправ, тестів та інших завдань підвищеної складності чи нестандартних форм роботи зв свого предмета

-        Відвідування семінарів, тренінгів, конференцій, уроків колег

-        Дискусії, наради, обмін досвідом із колегами

-        Вивчення сучасних психологічних методик у процесі інтерактивних тренінгів

-        Систематичне проходження  курсів підвищення кваліфікації

-        Проведення відкритих уроків для аналізу з боку колег

-        Організація гурткової та позакласної роботи з предмета

-        Вивчення інформаційно-комп*ютерних технологій

-        Відвідування предметних виставок і тематичних екскурсій із предмета

-        Спілкування з колегами в школі, районі,місті та Інтернеті

-        Ведення здороаго способу життя, заняття спортом, фізичними вправами. Хвороби – велика перешкода для професійного росту

 

Результат самоосвіти

 

-        Підвищення якості викладання предмета ( назвати показники, за якими буде визначатися ефективність та якість)

-        Розробка, публікація методичних посібників, статей, підручників, програм, сценаріїв, проведення дослідів

-        Доповіді, виступи

-        Розробка дидактичних матеріалів, тестів, наочності

-        Вироблення методичних рекомендацій із використання нової інформаційної технології

-        Розробка та проведення відкритих уроків за власними новаторськими технологіями

-        Створення комплектів педагогічних доробок

-        Проведення тренінгів, семінарів, конференцій, майстер-класів, узагальнення досвіду з проблеми, яка досліджується

-        Комплект дидактичних матеріалів з предмета ( самостійні, практичні і контрольні роботи)

-        Розробка комплекту роздавального матеріалу з предмета

-        Розробка комплекту тематичних класних годин, батьківських зборів чи позакласних предметних заходів

-        Розробка пакета олімпіадного матеріалу для підготовки учнів

-        Пакет документації класного керівника

-        Пакет документації методичного предметного об*єднання

-        Бази даних методики навчання

 

Продуктивність процесу самоосвіти

 

 Самоосвіта педагога буде продуктивною, якщо:

-        У процесі самоосвіти реалізується його потреба у власному розвитку й саморозвиткові, самопізнанні й самоаналізі педагогічного досвіду

-        Педагог володіє розвиненою властивістю до рефлексії

-        Програма  професійного розвитку вчителя передбачає можливість дослідницької, пошукової діяльності

-        Педагог володіє готовністю до педагогічної творчості

-        Здійснюється взаємозв*язок особистісного та професійного розвитку й саморозвитку

 

  

Особистий план самоосвіти вчителя

Вибравши тему, учитель розробляє особистий план роботи над поставленою  перед собою проблемою.

У плані зазначаються:

-        Назва теми

-        Мета

-        Завдання

-        Очікуваний результат

-        Етапи роботи

-        Терміни виконання кожного етапу

-        Дії та заходи, які проводитимуться в процесі роботи над темою

-        Засіб демонстрації результату зробленого, форма звіту про виконану роботу

Алгоритм

 роботи вчителя за індивідуальною схемою самоосвіти

І. Підготовчий етап:

- самоаналіз власної професійної діяльності

- Визначення ступеня відриву між реальним рівнем компетентності й вимогами суспільства до рівня педагогічної діяльності

- Формулювання власної проблеми

- Аналіз літератури з теми

- Аналіз досвіду впровадження даної теми в практику

ІІ. Творчий етап:

-        Осмислення, узагальнення вивченої літератури

-        Експериментальна перевірка нових ідей, методів роботи, технологій навчання, використання їх на практиці

-        Проведення відкритих уроків, семінарів-практикумів

-        Самоконтроль, самоперевірка ефективності власної діяльності

ІІІ. Аналітико- узагальнювальний етап:

-        Аналіз виконання поставлених завдань

-        Постановка мети та її вивчення

-        Визначення основних питань, які потребують вивчення в  процесі самоосвіти

-        Складання списку літератури

-        Вибір конкретних питань для самоперевірки

 

-        Визначення практичних завдань, які будуть реалізовані в навчально-виховному процесі після опрацювання теми ( методична розробка, реферат, доповідь, опис досвіду)